Een klant wil een overlijdensrisicoverzekering afsluiten op zijn eigen leven. Bij zijn overlijden dient er een bedrag van € 250.000,= uitgekeerd te worden en hij wil dat de verzekering een looptijd heeft van 25 jaar. Gedurende deze periode dient de verzekerde som gelijk te blijven. De klant vraagt Mike Akkersdijk wat deze verzekering kost per maand. Tevens vraagt de klant hem wat zijn kosten zijn voor het afsluiten van deze verzekering. Hij denkt dat hij mij een paar hele eenvoudige vragen stelt en dat Mike Akkersdijk voor een kleine vaste vergoeding deze verzekering voor hem zal kunnen afsluiten.
Een uurtarief lijkt de klant een haast overtrokken beloning op een simpele vraag als deze, totdat Mike Akkersdijk vragen stelt als: • Hoe is het verzekerde bedrag tot stand gekomen, is het niet te veel – te weinig? • Is er sprake van een partner, en zo ja, samenwonend, gehuwd, eventueel onder huwelijkse voorwaarden? • Aan wie moet het bedrag worden uitgekeerd bij zijn overlijden? • Wil hij dit regelen in de polis, is dit in overeenstemming met zijn testament? • Moeten er nog rechten op de polis worden gegeven aan bijvoorbeeld de bank waar zijn hypothecaire lening loopt? • Hoe kijkt de fiscus naar een mogelijke ontvangen uitkering, wordt deze progressief belast of geldt hiervoor een ander tarief?
Uit het voorbeeld blijkt dat er dan opeens niet meer wordt gesproken over “klik en sluit” maar over een gewogen beslissing zowel gebaseerd op een goede onderbouwing als cijfermatige en oplossingsgerichte alternatieven. Het is logisch dat een dergelijke gewogen beslissing alleen maar kan worden genomen na gedegen advies. Dan blijkt dat de klant het advies betaalt en niet enkel het simpele afsluiten van een verzekering. Dat advies kan dus op twee manieren betaald worden: tegen een uurtarief of tegen een vaste vergoeding.
Indien u gebruik maakt van de rekenmodules op deze site, dan zijn de verschuldigde bedragen inclusief de door u te betalen vergoeding.